fredag 31 augusti 2007

Moberg i mitt hjärta

Måste bara berätta om sommarens stora läsupplevelse. Har länge tänkt att ta mig igenom Vilhelm Mobergs Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige. Nu har det blivit av, och jag måste säga att de överträffade mina förväntningar. Kan ofta tycka att eländeshistorier från svunna tider kan bli lite väl mycket. Men Moberg sätter berättelsen om den lilla gruppen som lämnar Sverige i ett större perspektiv. Man får en inblick i vilken väldig folkomflyttning utvandringen var, och får veta mer om USA:s tidiga historia. Samtidigt rycktes jag med i Kristinas och Karl-Oskars kamp för sin familjs överlevnad. Böckerna utspelar sig runt mitten på 1800-talet, och det är slående hur totalt annorlunda livsvillkoren var på den tiden. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på att för många människor i mindre priviligierade delar av världen har inte förutsättningarna förändrats speciellt mycket. Shame on us.

1 kommentar:

Mattias sa...

Jag läste dem när jag var lite för ung tror jag, eller så är det bara länge sen.
Men vad jag tänker på i samband med Utvandrarna är att jag inte kan förstå hur man kan vara emot en generös flyktingpolitik med tanke på hur läget i Sverige var för bara 150 år sen, och hur sabla bra vi har det nu. Om nu inte det här med solidaritet är något av intresse, så kanske man kan vara lite listig och tänka att det vore smart att bjuda till lite så vi har nånstans att ta vägen när det behövs. Morr.