tisdag 27 november 2007

Den oemotståndliga revolutionen

"Jag vet att det finns människor som säger: "Mitt liv var så misslyckat. Jag drack, festade och hade sex...därefter mötte jag Jesus och hela mitt liv ordnades upp." Gud välsigne dessa människor. Men jag hade allt i ordning. Förut var jag cool. Och då mötte jag Jesus, och han förstörde mitt liv."

Jag blev så glad när jag läste det här i tidningen Ikon under lunchen idag, skrivet av Shane Claiborne. För jag tror att det är precis så det kan vara att bli kristen och ta sitt lärjungaskap på allvar. Våra omvändelseberättelser blir så lätt framgångssagor - "då var det skit, men nu är allt bra". Men allt blir ju inte bra eller enkelt. Plötsligt har jag ju inte bara mig själv att ta hänsyn till längre. Jag har en relation till en Gud som bråkar med mig titt som tätt och vill att jag ska förändras och älska mer. Jag är plötsligt ansvarig inför den Högste, Skaparen av himmel och jord. Det är inget att vara glättig över. Det är fullständigt skräckinjagande. Att mista sitt liv är att rädda det.

Inga kommentarer: