lördag 10 november 2012

The Meaning of Sex

En ganska anspråksfull titel, om du frågar mig. Men den här boken är faktiskt ganska bra om man vill ha en introduktion till kristen sexualetik. Lite filosofiska teorier slänger författaren också in som en bonus. Ibland kan jag tycka att slutsatserna dras lite väl snabbt, jag hänger inte riktigt med i vändningarna. Speciellt när det gäller tesen att sex tillhör äktenskapet. Även om jag håller med i sak, tycker jag att argumentationen kunde vara bättre. Men avsnittet om preventivmedel och fertilitetsbehandlingar är utförligt och intressant, liksom det avslutande kapitlet Living in a Sex-Crazed World. Det handlar mycket om vilken roll församlingsgemenskapen kan spela när det handlar om allas vår svaghet på det sexuella området.

Den här boken är som sagt läsvärd som introduktion och ger en bra översikt. Men fler böcker på samma tema ligger och väntar på mig, hoppas att de kan ge ytterligare fördjupning.


Inga kommentarer: