söndag 27 januari 2008

Predikan i skönlitterär förklädnad

Har en hel mängd blogginlägg som bara ligger och väntar, det är bara tiden som sätter hinder - måste få tid nog att samla mina tankar för att kunna formulera mig. Här kommer ett i alla fall.

Började i Paul Coelhos bok Vid floden Piedra satte jag mig ner och grät. Läste kanske halva boken, sen tröttnade jag. Har inte läst något annat av Paul Coelho och har egentligen hört mest gott om hans författarskap, så därför blev jag lite besviken. Den här romanen är en kärlekshistoria som utspelar sig under en veckas tid. I en kort inledning skriver Coelho om vad han vill säga med boken. Ett dåligt grepp enligt mig. Om det inte framgår tillräckligt tydligt i själva berättelsen har man misslyckats. Dessutom förstår jag inte hur han kan vara orolig för hur budskapet inte har gått fram, när det formligen trumpetas ut genom hela boken. Kärlekshistorien varvas nämligen med avsnitt som egentligen är ett sammelsurium av självklara livsvisdomar i stil med: "det är bra att älska varandra", och "ta vara på ögonblicket" som mixas ihop till någon slags existentiell röra.

Jag gillar inte predikningar i romanform. Jag gillar inte när budskapet blir så löjligt övertydligt att själva berättelsen helt kommer i bakgrunden. För att ingen ska kunna undgå vad författarens syfte är renodlas karaktärerna så att de blir klichéartade och tråkiga. Boken Da Vinci-koden och filmen Såsom i himmelen är två andra exempel på detta otyg. Jag gillar inte heller kristna försök på det här området. Man blir så mån om att ingen ska missförstå någonting och få "fel" tro att man blir övertydlig. Det är inte fel i sig att vara tydlig när det gäller tro, men skönlitteratur och andra konstformer är fel forum! När utrymmet för tolkning och reflektion försvinner blir det alldeles för förenklat och det slutar bara med att jag sitter och funderar på om jag är en dålig kristen eftersom mitt liv inte är sådär enkelt och guldkantat. Det blir för kletigt och gulligt. Och framförallt tråkigt.

Jag är visst lite på upp-till-kamp-humör. Ska gå och lägga mig, sova ut, och försöka bli snällare till nästa gång.

Inga kommentarer: