onsdag 13 augusti 2008

Dans med dig

"I varje relation uppstår en sorts dans mellan det egna jaget och den andra personen." - Philip Yancey

Den här meningen fastnade hos mig i Yances bok Bön. Jag gillade bilden. Att relationer människor emellan eller mellan människa och Gud är som en slags dans. Dynamisk, fartfylld, full av liv. Det som den andra parten gör påverkar mig, på gott och ont. Den andres händer kan hålla mjukt om mig eller trampa sönder mina tår. Vi kan hjälpa varandra att svänga runt eller komma i otakt. Det kan vara fantastiskt och frustrerande. Men tänk vilken gåva det är att den här dansen ens finns! Att vi kan få låta oss påverkas och bli bekräftade i någon annans blick.

1 kommentar:

Ulla W sa...

Måste erkänna att jag nog missade just "din" mening, den du fastnade för. Har just avslutat boken. Jag borde ha läst den för länge sedan. Den har gett mej djupa,positiva, spår. Om man inte själv kan tänka sig vara en del av bönesvaret, kan man låta bli att be för just det..var en tanke som blev kvar. Att Gud faktiskt väljer att använda dom som vill bli använda långt innan Han tänker på andra lösningar..var en annan. Att Gud är mycket närmare oss än vi oftast tänker och vill visa sig för oss hela tiden, och jag menar HELA tiden. Vet inte hur många "vinkar" jag fått sedan jag läste det. Promenader i rätt ögonblick för att stöta ihop med folk som behöver mej (eller lite förbön, snarare), en blomma som slagit ut felplacerad för att jag ska se den. Två rådjur på kanalbanken, precis när jag går och funderar på hur jag ska förklara hur bön funkar för en vän som undrar. HELA tiden, häftigt! Personligen har den här boken gett mej ett inre lugn- Gud hör ju, finns närmare och är mer engagerad i vår vanliga grå vardag än vad jag tidigare fattat, bibelns folk har blivit vanligt folk, Gud svarar inte på alla böner i bibeln ..heller! Plötsligt har det snarare blivit spännande att ha ett samarbete med Gud och inte den oro jag alltid i viss mån burit med mej: Är jag tillräckligt "from"? ber jag rätt? Alla dessa "varför".. BÖN av Philip Yancey gav många tankar och jag måste nog läsa den igen. Jag måste ju hitta "dansen".... Kul att du också läst den! Kram på dej !!