söndag 7 oktober 2007

Hans röst

Sannerligen, jag säger er: den som inte går in i fårfållan genom grinden utan klättrar in på ett annat ställe, han är en tjuv och en rövare. Men den som går in genom grinden är fårens herde. För honom öppnar grindvakten, och fåren hör hans röst, och han ropar på sina får med deras namn och för ut dem. När han har släppt ut sina får, går han före dem, och fåren följer honom, därför att de känner igen hans röst. Men en främling följer de inte, utan springer ifrån honom, därför att de inte känner igen främmande röster. (Joh 10:1-5)

Att följa Kristus är att alltmer lära känna hans röst. Att höra honom där han kommer gående. Att känna igenom honom, därför att jag med tiden har lärt känna honom. Om jag känner hans röst, kommer jag inte låta mig ledas vilse. Då kommer jag att följa honom som är Vägen själv.

Inga kommentarer: