tisdag 30 oktober 2007

Varför göra det enkelt för sig?

Ingen kan säga att Tolkien inte ansträngde sig för att göra sin fantasivärld trovärdig. Om man ritar kartor, kommer på helt nya språk och en hel bakgrundshistoria med en mängd människor som inte ens nämns i huvudböckerna, då har man gjort ett gediget jobb. Tolkien jobbade med den här mytologin hela sitt liv och den var inte klar ens vid hans död.

Jag har väl plöjt igenom Tolkien-trilogin ett antal gånger. Första gången gick det på ren vilja, måste jag bekänna. Det var helt enkelt för mycket detaljer och ingående beskrivningar för att jag skulle få flyt i läsandet. Men efter att ha läst den ett par gånger till måste jag säga att den är otroligt välskriven och att jag liksom sugs in i berättelsen. Den är så omfattande och innehåller så mycket att den känns verklig. Tyvärr förstör Tolkien möjligheten att uppskatta någon annan fantasy-litteratur eftersom ingenting går upp mot hans Midgård. Det är lite som att åka skidorna i Alperna för att sedan slänga sig ner i en pulkabacke. Allt annat känns bara som blekare kopior.

En berättelse kan ge mening på ett sätt som ord annars inte kan. Ofta säger en saga mer än ett föredrag. Den berättelse Tolkien skapade behandlar klassiska teman som vänskap, kärlek och kampen mot det onda. Den värld han målar upp är meningsfull eftersom den berör människans livsvillkor. Att Tolkien inte slutar att fascinera nya generationer är ett bevis på detta - vi behöver berättelser som bakgrundsklang till våra egna liv. En människas liv är alltför kort för att själv få tiden att finna den röda tråden, en väg som leder vidare och som sätter mig in i ett sammanhang.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är därför det är så härligt att läsa. Håller helt med om att vi behöver historien. Tolkien sa ju själv att det finns bara en historia, som upprepar sig eller kommer igen i alla historier och sagor. Vi känner igen våra egna liv. Bibeln är ju mycket mer berättelse än dogmer.

Sara sa...

Inser du att du är typ den enda som lämnar kommentarer på min blogg? Men det är kul att du gör det. Det mesta i Bibeln är ju verkligen i berättelseform. Visst är det en text som kan behöva utläggas, men ofta tror jag bara att vi behöver lägga den som en tolkningsmall till våra erfarenheter. Inte klippa sönder allt i småbitar hela tiden.