onsdag 10 oktober 2007

Som ett knytnävsslag

Jag vet inte varför, men alla böcker jag har läst av Jonas Gardell har liksom gått rakt in. De har verkligen berört mig. Kanske är det hans nakna sätt att beskriva det sköra och mänskliga. Eller så är det hans skarpsynthet. Förmodligen är det lite av båda. Jag har nu äntligen fått tid att läsa Jenny, som är en fristående fortsättning på En komikers uppväxt och Ett ufo gör entré. Dessa böcker är bland det bästa jag har läst. Jonas blandar det vardagliga, det högtstämda och det sorgliga. Det tycker jag om att han gör, för det är precis så livet är - ganska vardagligt och ganska ovardagligt på samma gång. Två andra böcker jag har läst, och som jag rekommenderar, är Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter, och Oskuld.

Det finns gånger när jag inte håller med Jonas, speciellt när han ger sig in på teologins område. Boken Om Gud tyckte jag inte var speciellt bra alls. Det var mest en upprepning av teologiska teorier, teorier som de senaste 30 åren både har blivit ifrågasatta och reviderade. Hans beskrivning av forskningsläget hade bäst före datum för 50 år sedan och hans argument och slutsatser i boken var inte särskilt övertygande heller. Men jag kan nog förlåta honom för det när jag läser det här citatet ur Jenny:

"Det var en gång en Jesus, och han kom till dem som var utstötta, och han sa: Om ni är ufon ska jag också vara ett ufo. Om ni är monster ska jag vara ett monster. Och han färgade håret svart och sminkade sig med mascara och kajal. Och han mobbades på skolgårdarna och på arbetsplatserna, och han hade klippkort på psyket, och han kunde inte sluta skaka, och när de slog honom sa han ingenting, och när de skymfade honom öppnade han inte sin mun. Du behöver inte tro mig idag, men tro mig imorgon. För den här Jesus kom till dem som var utstötta, och han sa inte: Ni förtjänar er utstötthet. Han sa inte: Sluta vara så konstiga, om ni bara ändrar er ska ni se att ni får vara med. Den här Jesus kom till dem som var utstötta, och han sa: Ni är välsignade. Han sa: Saliga är ni, för var och en av er har en ängel som i himlen ser sin faders ansikte. Ni är viktiga. Gud har räknat varje färgat strå på era huvuden."

Inga kommentarer: