torsdag 30 oktober 2008

Mer än nog

"De gav sig av i båten till en öde trakt för att vara ensamma. Men man såg att de for och många fick veta det, och från alla städerna skyndade folk dit till fots och hann för dem. När han steg i land fick han se en stor skara människor. Han fylldes av medlidande, med dem, för de var som får utan herde, och han undervisade dem länge...Han tog de fem bröden och de två fiskarna, såg upp mot himlen och läste tackbönen. Sedan tog han bröden och gav dem åt lärjungarna, för att de skulle dela ut dem åt folket. Också de två fiskarna fördelade han så att alla fick. Alla åt och blev mätta, och man plockade tolv korgar fulla med brödbitar och fisk. Det var fem tusen män som hade ätit." (Mark 6:32-34, 41-44)

Gud ger och förser oss, i överflöd. Gud ger till dem som söker. Alla blir mätta, och det finns mer att få. Generositeten är gudomlig. Snålheten, tanken att jag ska klamra mig fast vid det som är mitt, är i grunden ett missförstånd. Inget är mitt, allt är Guds. Det jag delar med mig av försvinner inte, det välsignas och blir mer än det var när jag höll fast vid det.

Inga kommentarer: