söndag 2 september 2007

Att älska sin nästa

" Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand. Men jag säger er: Värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också. Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom. Ge åt den som ber dig, och vänd inte ryggen åt den som vill låna av dig. Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende. Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant? Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant? Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig." Matt 5:38-48

Det är inte speciellt ansträngande att vara vänlig mot den som är vänlig tillbaka. Det svåra är att visa kärlek till den som vill mig ont, motarbetar mig eller trycker ner mig. Det känns förresten inte bara svårt. Det känns också farligt och praktiskt taget omöjligt. Jesu kärlek är övermänskligt utgivande och hejdade sig inte ens vid korsets förnedring. Jesus kom utlämnad och svag till den här världen, men den kärlek han visade svepte fram som en stormflod och förintade själva döden. Han har älskat oss först, och med hans hjälp kan vi leva i den kärleken. Vad detta liv innebär konkret tror jag vi måste hjälpa varandra att klura ut. Kärlekens väg kan verka helt sinnessjuk för många, men min övertygelse är att den leder till liv.

Inga kommentarer: