lördag 8 september 2007

En profet

Det finns få böcker jag har läst så många gånger som Vägvisare av Magnus Malm. Den handlar om kristet ledarskap, och har betytt mycket i de olika ledaruppgifter jag har befunnit mig i. En central tanke i boken är risken att man identifierar sig själv som ledare så mycket att man glömmer bort att man är människa. Att man försöker sminka över sina brister och dölja sina svagheter. Den risken tror jag alla kristna ledare - nej förresten alla kristna - behöver vara medvetna om. Jag behöver verkligen det, i alla fall. Jag behöver jobba på att vara genuin i alla situationer och inte bli beroende av uppmärksamheten och bekräftelsen. Att följa den väg min Mästare har kallat mig till. Inte lätt alls. Men en livslång utmaning.

Jag ser Malm som en profet. Han är ofta ganska sträv, stryker aldrig medhårs, men orden träffar liksom rakt i magen. Han har en skärpa som jag gillar, även om det kan vara jobbigt att läsa det han skriver. Jag har förutom Vägvisare också läst Under mandelträdet, I lammets tecken, Bildfaktorn och Viskningar från katakomberna. Alla berör de på något sett gudsbild, identitet och den kristna församlingens framtid. Viktiga böcker för en viktig tid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser din sida som en bit kultur - mycket tänkvärt här! Man kan tugga på dina inlägg ett tag.. Och snyggt är det också!
Malm är ju en av mina favoriter: det kanske är dags att jag läser ut Bildfaktorn och fortsätter till någon av hans andra böcker! Att vara genuin. Det handlar väl om att leva på riktigt..

Sara sa...

Jag gillar när författare trampar på ömma tår och kommer för nära den synd som finns i mitt liv. Det går liksom inte riktigt att gömma sig. Därför är Malm så bra!