torsdag 6 september 2007

Feministklassiker

Två böcker som har varit en del i min process att tänka annorlunda kring kvinnans situation har varit Det andra könet av Simone de Beauvoir och Under det rosa täcket av Nina Björk. Den förra boken var främst intressant att läsa för att den har påverkat så många feminister och deras sätt att tänka. Den gav mig en grundförståelse för feminismen och dess språk. Den kändes viktig, men jag tyckte samtidigt att den på många sätt beskrev ett samhälle som inte längre finns. Nina Björks bok förändrade mig mer. Den fick mig att tänka om, och se många saker i ett nytt ljus. Björk kritiserar något som hon kallar för livmodersfeminism, som betonar skillnaderna mellan man och kvinna och som kämpar för att uppvärdera det kvinnliga. Mot detta hävdar Björk att vi alla först och främst är människor. Att kategorisera varandra efter kön är mindre viktigt, eller till och med oviktigt. Stereotyper som "kvinnor är omhändertagande" eller "män är agressiva" är felaktiga och hämmande för individen. Under det rosa täcket har hjälpt mig att se allas vår benägenhet att kategorisera varandra och bedöma varandra utefter dessa kategorier. Samtidigt har den förstört livet för mig. Numera kan jag aldrig gå runt på en avdelning för babykläder utan att bli riktigt sur över alla pluttiga klänningar för flickor och coola, kaxiga byxor för pojkar. Jag kan knappt se en enda romantisk film utan att gå i taket över de stereotypa könsrollerna. Men det är väl ett pris jag får betala.

1 kommentar:

Mattias sa...

Japp, Rosa täcket är viktig för mig med. Jag känner igen mig i hur det förändrat din syn. Jag såg "Love actually" för ett tag sen och höll på att gå i taket. Läste den när jag pluggade sociologi för några år sen.

Vidare tips om du inte redan läst är I en klass för sig av stockholmsantropologen Fanny Ambjörnsson. Den är kanske ännu viktigare för mig.
Och Bitterfittan av Maria Sveland är en helt lysande skildring av hur knepigt det är att leva jämställt fast man så gärna vill. Jag sträckläste den på tåget mellan Falköping och Uppsala, och under 20minuterspromenaden från stationen hem till Karin i somras.